Entrevista amb escriptors i il·lustradors hongaresos, catalans, espanyols i llatinoamericans: Claudia DEGLIUOMINI (il·lustradora argentina)

claudia degliuominiClaudia Degliuomini és una artista argentina coneguda i reconeguda per la seva professionalitat, pel seu art excel·lent i pels seus dibuixos tendres. Te un estil particular. No li cal ni l’humor ni el lirisme. És una il·lustradora polifacètica. Si algun cop veieu un dels seus dibuixos, us convertireu fàcilment en seguidors del seu art divers.
Des de l’any 2003 il·lustra llibres infantils per a editorials d’Argentina, Xile, Itàlia, Mèxic, Puerto Rico, Brasil, EEUU, Espanya i Regne Unit. El seu proper àlbum il·lustrat sortirà el mes que ve a l’Argentina amb el títol “L’Escarabat Sagrat“, escrit per Laura Escudero, i editat per MacMillan en la seva col·lecció “Tots diferents“.

Com va començar la teva carrera d’il·lustradora? Per què has escollit el món dels llibres infantils?

La meva carrera com il·lustradora va començar com moltes coses en la meva vida, amb una barreja de casualitat i causalitat.
La causa: una gran afinitat amb els llibres, plaer irresistible per les imatges, curiositat, inquietud. La casualitat: trobar-me amb una il·lustradora consagrada (Nora Hilb), en el lloc i moment just, que em va obrir la porta i em va convidar a jugar.
El món dels llibres infantils em permet una certa llibertat a l’hora d’expressar-me. M’hi sento còmoda i m’agrada connectar-me amb aquesta edat plena de possibilitats.

"L'Escarabat Sagrat", escrit per Laura Escudero, il·lustrat per Claudia Degliuomini i  editat per MacMillan

“L’Escarabat Sagrat”, escrit per Laura Escudero, il·lustrat per Claudia Degliuomini, editat per MacMillan


Quina mena de seminaris d’il·lustració curses amb l’artista argentí Istvan Schritter?

Istvan és il·lustrador, dissenyador, artista, editor i per sobre de tot, un mestre generós a l’hora de transmetre els seus coneixements i experiències. Amb ell vaig cursar seminaris d’il·lustració que em van connectar amb la cuina de l’ofici i em van apropar al llibre àlbum. Un abans i un després en la meva carrera.

Els llibres “La tardor” i “L’Hivern” son llibres escrits i il·lustrats per tu. Et facilita la feina com il·lustradora el fet que tu hagis escrit els texts o més aviat et complica el provés d’il·lustració

Aquests llibres van partir de la imatge, vaig tenir molta llibertat per a treballar-los i temps. Els texts van arribar després a una certa forma per a portar el fil conductor, una direcció a les imatges.
La connexió amb la història és el que em facilita el procés d’il·lustració, no te més importància qui l’hagi escrit. Són aquests texts que transmeten i ressonen íntimament, els que marquen la diferència.

Quin tipus de texts et motiven més per a il·lustrar? Com hauria de ser un text per a que no acceptessis mai il·lustrar-lo?

Els que tenen recorregut i et donen espai per a crear. Els texts que et mobilitzen, que en qüestionen, aquells que et fan pensar. Els que busquen la bellesa en els detalls, texts feliços o no tant, però de qualitat. No accepto texts obvis, els que abusen del diminutiu o els que tenen una moralitat per exemple.

Si poguessis ser una flor, quina escolliries, de quin color i per que?

Escolliria ser una flor blanca. El lotus és una planta aquàtica que te els peus arrelats al fang, quan travessa aigües no tan clares, s’alça sobre la superfície cercant la llum i la projecta en tota la seva bellesa fins a transformar l’ambient.

"L Escarbat Sagrat", MacMillan

“L’Escarabat Sagrat”, MacMillan

¿Quins son els teus personatges més estimats en llibres infantils contemporanis i per que?
El món dels personatges creats per Quino sempre em va fascinar. Mafalda, en particular, per la seva capacitat d’observació, la seva mirada plena de preguntes i grans reflexions que no dubta a compartir.

Les teves il·lustracions participen en exhibicions al voltant del món (Argentina, Bolívia, Colòmbia, Itàlia, Japó, Eslovàquia, Grècia, Iran, Mèxic, Espanya). Has recorregut molts camins fins arribar a ser coneguda i reconeguda en el món de l’art?

Els camins interiors de la feina, cerca, prova i error van ser i són molts. Soc curiosa i m’agrada provar diferents resultats que acaben finalment en el seu camí natural, allò que em surt. Les il·lustracions són en certa manera el camí i el destí, arriben soles a llocs insospitats i ens donen l’alegria de poder connectar-nos.

En la teva opinió, com ha de ser un llibre infantil de qualitat?

Un llibre infantil de qualitat, hauria d’atreure a totes les edats per igual. Personalment gaudeixo del llibre que deixa espai entre les lletres i les imatges, per a pensar. El llibre que no t’ho deixa tot mastegat a la boca, que no et subestima, que et respecta i et dona la oportunitat.

Des de 2003 dibuixes per a editorials de literatura infantil d’Argentina, Xile, Brasil, EEUU, Espanya, Itàlia, Mèxic, Puerto Rico i Regne Unit. Amb quins escriptors has treballat?

En diferents texts vaig tenir la gran oportunitat d’il·lustrar els clàssics de la literatura universal, així com l’alegria d’il·lustrar i conèixer de prop a grans autors com Iris Rivera, Gustavo Roldán, Hugo Midón, Eduardo Abel Gimenez, María Elena Walsh, David Wappner, Sebastián Pedrozo, Laura Escudero, Nicolás Schuff, Laura Wittner i Graciela Repún, entre altres.

"El Escarabajo Sagrado", MacMillan

“L’Escarabat Sagrat”, MacMillan


Quins son els artistes que han marcat el teu camí d’il·lustradora?

Crec que totes les arts estan connectades i trobo en la música, el cinema i la fotografia, aigües d’inspiració. En pintura els impressionistes. El cartellista Jean Michel Folon. La il·lustradora Anne Herbauts. Podria seguir…

En què estàs treballant ara, Claudia?

En dos projectes que m’han arribat profundament i em tenen flotant de bombolla en bombolla, però no puc avançar res de moment.

Deixa un comentari

