Entrevista amb escriptors i il·lustradors hongaresos, catalans, espanyols i llatinoamericans: Javier ZABALA ( il·lustrador espanyol)

FOTO Javier ZabalaJavier Zabala és il·lustrador i escriptor. A més imparteix cursos d’il·lustració en universitats, biblioteques i escoles d’art en diversos països. Va abandonar les carreres de Veterinària i Dret per a fer el que més li agrada: dibuixar. És un artista conegut i reconegut internacionalment que contínuament et sorprèn amb la seva creativitat, originalitat i la seva sensibilitat. Ha il·lustrat més de 70 llibres, alguns d’aquests llibres els ha escrit ell. Els seus llibres han estat traduïts a més de 15 llengües. Com artista quan il·lustra, no imposa al lector, sinó que suggereix. No oblida mai donar al lector prou llibertat per que pugui incorporar la seva pròpia interpretació del text.
Ha il·lustrat moltes obres clàssiques com ara de Shakesapeare, Cervantes, García Lorca, etc. Li estem agraïts per llibres com: El follet i el camperol, Arbres, El gat amb botes, El soldadet Salomó, Barcelona für kinder etc.
Des de l’any 2000 ha guanyat molts premis pel seu art. A l’any 2012 va ser un dels finalistes del Premi Hans Christian Andersen d’Il·lustració IBBY.

Com va ser la teva infància a León? Vas ser un nen somiador, un nen pràctic o ambdós? De nen imaginaves que l’art seria el teu camí?

El cert és que tots els meus germans i jo de petits érem molt creatius, jugàvem molt junts i fins i tot ens construíem joguines, que encara estan per allà en alguna part.

 Der Einsame Drache, Bohem Press, 2007.

Der Einsame Drache, Bohem Press, 2007.

Fa dos estius les hi vaig ensenyar al meu fill, de set anys en aquells moments, i no els en va fer ni cas! Érem més actius que somiadors, tot i que potser jo era dels més somiadors; era el tímid oficial. Recordo que als deu anys tenia molta curiositat per saber que és el que seria de gran. De vegades encara em passa…

Has il·lustrat més de 70 llibres. Alguns estan escrits per tu mateix. Com va començar la teva carrera d’escriptor? Que vas fer abans, escriure o il·lustrar?

Molts anys després d’il·lustrar llibres una amiga editora espanyola em va demanar que escrigués una adaptació d’un text clàssic. Llavors vaig fer una versió molt lliure que també vaig il·lustrar. Després em van sorgir més oportunitats. En aquest moment tinc tres projectes amb text meu també, esperant trobar un forat per a poder enllestir-los…

Has il·lustrat una col·lecció per a nens titulada Somiant Ciutats, publicada per Bohem Press. És una col·lecció única, molt interessant i molt útil per als nens. Parlem una mica d’aquesta col·lecció.

Va ser la meva primera col·laboració per a Bohem Press. Jo vaig fer dos dels títols, Madrid i Barcelona. Otakar Bozejovsky, editor de Bohem, volia en aquell temps publicar unes guies de viatge per a nens amb interpretacions personals de diferents ciutats, però que fossin reconeixibles. La única condició prèvia i unificadora havia de ser la presència en tots els llibres d’una mascota animal. En el meu cas van ser els gats, molt pròxims a la ciutat de Madrid, (als que hi han nascut se’ls anomena popularment “gats”), i per a Barcelona vaig escollir les oques de Santa Eulalia, que viuen al claustre de la catedral gòtica.
Aquesta col·lecció va tenir des de bon començament molt èxit de crítica i públic, editant-se en molts països. Encara avui es reedita i va rebre a més diversos premis a Europa. Per desgràcia la seva sortida va coincidir amb el 11-S de Nova York i llavors el mercat dels viatges va caure en picat en aquells anys, per això la col·lecció no va créixer tant com hagués estat desitjable. Després, el mític Otakar es va jubilar.

Quin va ser el primer llibre infantil il·lustrat per tu? Per a tu és més fàcil o és més difícil il·lustrar un llibre per a nens que un llibre per adults?

Quan vaig començar a treballar apreníem moltes coses tot treballant, per tant els primers llibres em temo que tenien tots els errors que puguis imaginar. L’únic bo és que, per sort, ja estan descatalogats…
Es deia: ”Un problema amb potes” de la Editorial Edelvives. Un llibre de butxaca a dues tintes, i recordo que em vaig aprimar tres quilos mentre el feia. Ara em diverteixo quan treballo, eh!

Hamlet, Nórdica Libros, 2009.

Hamlet, Nóridca Libros, 2009.


Il·lustrar per a nens o per adults no em resulta ni més fàcil ni més difícil, ni tan sols em sembla molt diferent, a banda d’alguna línia vermella que en els llibres per a nens no hauries de traspassar. Crec que en ambdós casos t’has d’apropar amb respecte, il·lusió i, sobre tot, sinceritat.
Està passant alguna cosa en aquests darrers anys a Europa, sobre tot en l’àlbum il·lustrat, i que em sembla molt interessant, és que les fronteres entre les propostes per adults i per a nens s’estan diluint. Es fan llibres de molta qualitat per a totes les edats, d’un a noranta-nou anys. Tant és així, que molts adults compren àlbums per a ells mateixos.

Has il·lustrat Shakespeare, Lorca, Cervantes etc. Quin autor clàssic més t’agradaria il·lustrar i per què?
Més que clàssics, m’agrada il·lustrar texts de qualitat. Els clàssics solen ser-ho, això sí. Em sembla un repte professional molt interessant il·lustrar texts que ja han estat visitats per molts altres autors i descobrir quin és el meu punt de vista.

Federico García Lorca, Santiago, Libros del Zorro Rojo, 2007.

Federico García Lorca, Santiago, Libros del Zorro Rojo, 2007.


Veuràs que soc molt poc original. M’agradaria il·lustrar Alicia al país de les meravelles, però el repte més gran seria il·lustrar El petit Príncep. De tots els clàssics que puc recordar, aquest és el que considero més difícil.

Si no et convenç un text, acceptes el treball d’il·lustrar-lo? Com ha de ser una obra per a que l’il·lustrador s’hi pugui arriscar i ser original?

En els darrers anys he rebutjat molts texts per aquesta raó. Procuro escollir bé els texts en els que treballaré. No crec que es pugui ”arreglar” un mal text. Fins i tot si aconseguissis fer les millors il·lustracions possibles, al final el llibre serà mediocre si no existeix tensió entre text i il·lustració, més encara en un àlbum il·lustrat.

Tens molts projectes en marxa? En que treballes actualment?

Ara estic treballant en quatre projectes a la vegada. Cada un en diferents estats d’execució. Tots bonics i interessants. Em temo que no podré dir-te en quins per que la majoria d’aquests texts són de domini públic i els editors em matarien.
També estem començant un projecte que m’il·lusiona molt que és molt proper a la autoedició i en el qual el llibre digital te el seu paper.
En un parell de mesos començaran a sortir al mercat, poc a poc…

Deixa un comentari

