Entrevista amb escriptors i il·lustradors hongaresos, catalans, espanyols i llatinoamericans: Roberto ALIAGA (escriptor espanyol)

Roberto Aliaga és biòleg i escriptor de literatura infantil i juvenil. En la seva biografia ens explica que va néixer a Argamasilla de Alba, com Don Quixot, un dimecres i tretze de 1976. Va començar a publicar per a nens al 2005. El seu primer llibre, titulat La oficina d’objectes perduts i trobats i il·lustrat per Manuel Uhía, el va publicar la editorial Brosquil.
Al 2008 amb l’artista català, Roger Olmos, va guanyar el Premi Lazarillo d’àlbum infantil il·lustrat per El príncep dels embolics. Al 2009 la Biblioteca Juvenil de Múnich ha inclós en la seva prestigiosa selección White Raven la novela Cactus del desert, il·lustrat per Manuel Uhía publicat per Siruela al 2007.
Les seves obres han estat traduïdes a llengües com: gallec, català, anglès, italià, alemany, basc, japonès, francès, portuguès, coreà, brasiler, polonès o turc. Ha publicat llibre en editorials com: OQO, Siruela, Brosquil, Macmillan, Edebé, Anaya, Imaginarium, Combel etc. Han il·lustrat els seus texts artistes com: Roger Olmos, Manuel Uhía, Minako Chiva, Simona Mulazzani, Carles Arbat, Alessandra Cimatoribus, Mónica Gutiérrez Serna, Óscar Villán, Sara Sánchez, Daniel Jiménez, Cintia Martín etc.

Roberto Aliaga confessa al seu blog “M’agrada amagar-me per a llegir, la llet amb cacau abans de dormir, i estar envoltat per la meva família. Serà per que sempre he estat el més petit…” Només dues frases, però en poques paraules et convencen de que les diu un escriptor autèntic de literatura infantil, que no ha oblidat com ser nen.

La tortuga que volia dormir, escrit per Roberto Aliaga, il·lustrat per Alessandra Cimatoribus


En els seus llibres el que més m’agrada és que te idees molt interessants, úniques, està ple d’humor, escriu amb senzillesa, cap paraula es forçada. Ens encanta amb les seves històries, per que es nota que li encanta escriure.

Com és que un biòleg va començar a escriure llibres per a nens?

Per que va passar a l’inrevés: el primer van ser els llibres. Ja de petit m’agradava escriure, i sobre tot llegir. Però com en ciències treia millors notes vaig encaminar la meva formació cap una altra banda….

Com i quan has entrat en el món dels llibres infantils?

Al acabar la carrera em va caure un munt de temps al cap.
Totes les hores eren meves, i vaig tornar a escriure: relats… i alguna història infantil. Sempre m’ha agradat llegir literatura infantil

Què vol dir per a tu escriure per als nens?

Significa jugar a ser nen. Recordar la meva infància. Riure’m … L’humor és fonamental.
També comporta molta responsabilitat, però és millor no pensar-hi. Fa por…

En la teva infància quin llibre t’ha marcat? Quins son ara els teus llibres infantils favorits?

Tinc un record especial de “Jim Botón i Lucas el maquinista” de Michael Ende i d’alguns títols de Pilar Mateos com “Històrias de Ninguno” i Lucas i Lucas”. Ara em quedo amb “El petit príncep” de Saint-Exupéry, “A la ombra del mestre” de Juan Farias i el fantàstic àlbum “Galtes vermelles”, de Heinz Janisch y Aljoscha Blau.

Com comences una història? Tens una tècnica que segueixes cada cop o tot és espontani?

Normalment les històries sorgeixen per si mateixes, i es comencen a escriure al cap, o en unes quantes notes de llibret. Quan em sento a l’ordinador ja està gairebé acabada. Només és qüestió de reescriure-la un centenar de vegades fins que digui el que ha de dir i soni com ha de sonar.

Simón Mentides, escrit per Roberto Aliaga, il·lustrat per Simona Mulazzani, OQO, 2009.

Si poguessis posar-te en la pell d’un altre autor, quin llibre infantil t’agradaria tenir com obra teva i per què?

Hi ha tants, i tan bons, que és molt difícil quedar-se només amb un.

Quan esculls llibres per a la teva filla, quins son els teus criteris?

Ella te ara cinc anys, així que estem centrats en l’àlbum il·lustrat. Quan escullo busco llibres ben escrits i ben il·lustrats, que aportin quelcom. Que li facin aturar-se en les il·lustracions i fer preguntes després de la darrera pàgina.
Però també la deixo escollir a ella, es clar, per a donar-li la oportunitat de comparar…

Amb Roger Olmos has treballat molt. Les teves històries i els seus dibuixos es complementen perfectament. Com va nàixer la vostra col·laboració?

Roger es l’il·lustrador amb qui més llibres tinc. Vàrem començar a treballar plegats per decisió d’una editorial, i des del començament ens hem entès molt bé. Te un registre trapella que m’agrada molt per als texts més disbaratats.

Un conte ple de llops, escrit per R. Aliaga, il·lustrat per Roger Olmos, OQO.

Amb quin il·lustrador, il·lustradora de fora d’Espanya t’agradaria il·lustrar un dels teus llibres? Puc presentar-te a alguns molt bons d’Hongria.

Depèn del text. Hi ha contes als que els encaixa un determinat il·lustrador i un altre no (encara que sigui molt bo i molt reconegut).

Pots dir-nos alguna cosa sobre els projectes en que estàs treballant?

Ara mateix estic embolicat en una col·lecció d’àlbums per a primers lectors amb un bon amic, l’il·lustrador Miguel Ángel Díez. L’estem treballant conjuntament. Ens reunim totes les setmanes i gairebé m’atreviria a dir que ell és qui escriu i jo qui pinta.

Moltes gràcies, Roberto.

La meva presentació del llibre El príncep dels embolics en hongarès aquí

Anuncis

Deixa un comentari

