Entrevistes amb escriptors i il·lustradors hongaresos, catalans, espanyols i llatinoamericans: Marta GÓMEZ MATA (escriptora espanyola)

Als meus blogs de literatura infantil Cuentos de Pukka, Contes de Pukka i Gyerekkönyvölelő fa no gaire temps vaig començar la sèrie d’entrevistes amb escriptors de literatura infantil i juvenil, i il·lustradors catalans, espanyols i hongaresos. Publicaré les entrevistes en tres llengües: en hongarès, en espanyol i en català. La segona escriptora entrevistada és Marta GÓMEZ MATA, escriptora espanyola de literatura infantil i juvenil, autora dels llibres preciosos i especials titulats: Un món de mares i Un món d’avis.

A més de ser autora de llibres infantils, en què treballes? T’agradaria fer alguna cosa nova?

Actualment treballo com a editora de guies de viatge a geoPlaneta, un segell editorial del grup Planeta. Abans he estat editora de llibres infantils i també per adults, i he treballat en editorials com ara el grup SM, Bruño o Texto, una empresa portuguesa. Uns anys abans em dedicava a la docència: primer com professora d’espanyol a la meva ciutat natal i a Escòcia, i més tard com a professora de Llengua i Literatura en un institut. Encara que semblen activitats professionals molt diferents, y de fet ho son, totes elles comparteixen la mateixa base: la llengua espanyola i la literatura. Diguem que fa molts anys que treballo al costat del diccionari, ja sigui per a editar o bé per a realitzar un comentari de text. Crec que ja no m’imagino treballant en quelcom diferent… Tot i que de tant en tant somnio amb possibles reciclatges professionals, com per exemple convertir-me en auxiliar de veterinària o en agençaaparadors.

Com va començar la teva carrera d’escriptora?

Fa molts anys. De fet a mi m’ha agradat escriure des de sempre, i vaig començar molt aviat a fer-ho. Contes, poesies, cartes, biografies… a casa de la meva mare conservo un munt de folis i quaderns i no recordo quants en dec haver trencat. La paraula escrita m’ha acompanyat des de que vaig aprendre a escriure. Però diguem que va ser a la Universitat a on vaig assolir l’habilitat de donar forma, redactar i acabar projectes, en definitiva, estructurar aquest desig d’escriure. Vaig començar a realitzar alguna ressenya o petita crítica de llibres per a algun diari local i vaig escriure una tesina sobre Juan Goytisolo que va arribar a publicar-se. Aquella va ser fue la meva primera aproximació al món editorial. Després va passar molt de temps, un temps de lectura i repós que trobo necessari, i va arribar el descobriment de la literatura infantil i la oportunitat de publicar.

Els teus llibres Un món de maress i Un món d’avis són llibres plens d’afecte, creativitat i humor. Són preciosos. Com va sorgir la idea d’aquests llibres? Tu vas escollir a Carla Nazareth per a il·lustrar-los o te la va proposar la editorial Comanegra?

La idea d’aquests llibres va partir de Texto Editores, una editorial portuguesa que van ser els primers en publicar Un món de mares. La seva intenció era crear un àlbum il·lustrat amb empenta sobre un tema que fos d’interès universal, i la maternitat és un esdeveniment tan inherent a l’ésser humà que s’adequava molt bé a la idea. Ells van escollir a Carla Nazareth, una de les seves il·lustradores més reconegudes a Portugal. I la veritat és que va ser una elecció molt encertada per que treballar amb ella és sinònim de garantia. Després he seguit treballant amb ella per afinitat, treballem molt a gust totes dues.

Moltes vegades et trobes amb nens en diversos esdeveniments. Quina ha estat la pregunta més divertida que t’han fet?

A les trobades que realitzo amb nens sempre intento que hi hagi activitats que els motivin: un narrador oral, jocs diversos (amb llaminadures, tinta xinesa, amb sorpreses)… No hi ha molt espai per a les preguntes i les respostes. Però el que em va semblar més divertit m’ho va dir una nena d’uns 8 anys en una presentació d’Un món d’avis a Saragossa. Al final es va apropar a mi i, molt seriosa, em va dir, «Molt bé, ho has fet molt bé». Em va fer molta gràcia que ella s’apropés a mi per a transmetre’m una mena d’aprovat,, que es sentís públic amb dret a opinar i a valorar la meva actuació. I em va encantar que li agradés, es clar.

A Espanya els escriptors de contes i de llibres infantils tenen possibilitat de publicar les seves obres en revistes per a nens?

No, hi ha un mercat molt escàs de revistes per a nens. A Espanya és un mercat molt poc explotat.

Quin és el teu personatge literari favorit en els llibres infantils contemporanis i perquè?

Hi ha uns quants personatges femenins que m’encanten. Dos son espanyoles i una altra és sueca. Les espanyoles són Celia, el meravellós personatge dels llibres de Elena Fortún, i Antoñita la Fantástica, una altra nena que vivia a les novel·les de Borita Casas que la meva mare em regalava quan jo era petita. El personatge suec és, com no, la incomparable Pippi Långstrump (Pippi Calzaslargas en espanyol), aquella magnífica creació de Astrid Lindgren.
Crec que m’agraden per què son nenes fortes, valentes, hàbils i somniadores. Celia i Antoñita tenen un component costumista que permetia connectar i identificar-s’hi; ambdues eren a més molt imaginatives i somniadores. I Pippi és pura llibertat i rebel·lia. M’agraden molt totes tres.

En la teva opinió com ha de ser un llibre infantil de qualitat?

El poeta portuguès Fernando Pessoa deia que un bon llibre per a nens havia de ser un llibre que pogués gaudir llegint-lo qualsevol adult. Els paràmetres de qualitat han de ser exactament els mateixos que demanaríem a una obra literària per a adults. Estic molt d’acord amb les propostes qualitatives que marca Italo Calvino i que recull Teresa Duran a Llegir abans de llegir (Anaya, Madrid, 2002): lleugeresa, rapidesa, exactitud, visibilitat, multiplicitat i consistència.

Quin llibre infantil hauria de llegir cada nen en aquest món i perquè?

No m’atreveixo a recomanar un sol llibre infantil, hi ha tantíssimes grans obres! Però jo diria que obligatòriament tot nen hauria de llegir un bon llibre de poesia infantil escrit en la seva pròpia llengua. A partir d’una certa edat, hi ha clàssics ineludibles com La illa del tresor, Les aventures de Tom Sawyer, son cites ineludibles que permetran, a més, que els nens construeixin al seu patrimoni literari.

Quina mena de llibres infantils i juvenils falten en el mon de la literatura infantil i juvenil d’Espanya?

La literatura infantil i juvenil a Espanya te un alt nivell de qualitat. Hi ha escriptors molt bons i també molt bones editorials que han apostat fort per aquests llibres. Jo crec que es va adequant molt bé en contingut i en forma i que no es pot trobar res a faltar. En el camp dels il·lustradors, per exemple, ara mateix hi ha un nivell de qualitat altíssim. També hi ha diversitat en el món editorial i línies per a tots els gustos, des de les més innovadores fins a les més tradicionals. El que cal esperar ara és que la crisi econòmica en que vivim no acabi completament amb aquest bon moment, que segueixin existint biblioteques i consciència, per part de la escola i dels pares, de com n’és d’important fomentar la lectura entre els nens.

Quins planes tens? Pots revelar-nos en quins projectes treballes en aquest moment?

El meu pla principal és seguir escrivint. Per a ser més concreta: sí, hi ha projectes ja realitzats que espero que es puguin compartir properament. Comanegra i Carla Nazareth segueixen molt presents en la meva vida. D’altra banda segueixo escrivint relats per a adults; el conte és un format en el que em sento molt còmoda. I per descomptat sempre hi ha un parell d’idees bullint dins meu. El dia que no les senti prenent-me algun minut de són començaré a preocupar-me seriosament.

La meva presentació del llibre Un món d’avis en català aquí
La meva presentació del llibre Un món d’avis en español aquí
La meva presentació del llibre Un món de mares en hongarès aquí

Moltes gràcies a la Marta per la seva amabilitat i per les respostes.

Deixa un comentari

