Entrevistes amb escriptors i ilustradors catalans, hongaresos, espanyols i llatinoamericans: Írisz AGÓCS (il•lustradora hongaresa)

Avui als meus blogs de literatura infantil Cuentos de Pukka i Contes de Pukka, començo una sèrie d’entrevistes amb escriptors de literatura infantil i juvenil; i amb il•lustradors catalans, espanyols i hongaresos. Les entrevistes les publicaré en tres llengües: en hongarès, espanyol i català. El meu objectiu és compartir, ensenyar, difondre la literatura infantil contemporània de qualitat, muntar un pont entre les cultures, entre els mons de literatura infantil i juvenil.

La meva primera entrevista és amb una il•lustradora hongaresa, Írisz AGÓCS, una de las més apreciades artistes en el món dels llibres infantils hongaresos. Írisz va néixer al 1977 a Baja, Hongria. Va debutar com a il•lustradora al 2007. Els seus dibuixos únics, plens d’afecte i senzillesa et sedueixen tan aviat els trobes. Tots els llibres il•lustrats per ella són un encant, emanen alegria i pau. No fa gaire temps que l’editorial Pagony va publicar el primer llibre que ha escrit i també il•lustrat Írisz, titulat Kicsi, nagy (Pequeño, grande) que ens presenta l’amistat entre un gran elefant i un ocellet. Tot en aquest món te quelcom meravellós, ser gran pot ser tant divertit com ser petit i a l’inrevés.

M’he enterat avui de que fa uns dies que s’ha publicat a Mèxic el llibre titulat Ana i el vestit d’animalets, escrit per Ana Luisa Anza, il·lustrat per Írisz AGÓCS. Espero que ben aviat el tindrem en hongarès també.

Estic molt feliç per poder-la presentar i li vull agrair la seva amabilitat i les seves respostes.

1. Quan eres petita, que volies ser de gran?

Si ho recordo bé, volia ser pintora, potser durant un temps volia ser actiu o escultora. Encara que em cansi de dir-ho, jo pensava que dibuixar era com menjar, no sabia que es podia saber-ne o no. Estava convençuda de que tothom sabia dibuixar.
(Nota de Contes de Pukka: Írisz es va educar en una família d’artistes on les activitats creatives eren quelcom quotidià)

2. Como has arribat a ser il•lustradora? Com va néixer el primer llibre que has il•lustrat, el Jancsi és Juliska (Hansel i Gretel)?

Em vaig convertit en il•lustradora per casualitat. Vaig estudiar etnologia i antropologia. El meu gran somni era investigar les creences sobre els somnis. A través del meu blog artístic que vaig fer per als meus amics, vaig anar rebent més i més estímuls i encàrrecs. El primer llibre que vaig il•lustrar me’l va encarregar la editorial Pagony. Va ser després del Concurs de contes Aranyvackor (Codony d’or), concurs fundat por la Editorial Pagony l’any 2007, a on van veure els meus dibuixos.

3. T’agrada molt dibuixar ossos i he de dir-te que un dels meus llibres favorits és un que tu has il•lustrat. El llibre de poemes Medvék minden mennyiségben (Ossos a cabassos), escrit per Dezső Tandori i reeditat per la editorial Pagony. Tens figures favorites entre els teus dibuixos?

Aquest també és el meu llibre preferit. No sé per que és així, però dibuixar ossos és el que més m’agrada.
Este libro también es mi favorito. No sé por que es así, pero me gusta me gusta lo mejor dibujar osos, és una cosa que tinc molt per la ma.

4. Et dediques a moltes coses. Que hem de saber de Artista Művek (Obres d’Acròbata)?

Obres d’Acròbata és un estudi gràfic que es va posar en marxa fa uns deu anys i que funciona amb una il•lustradora i un tipògraf. Principalment tenim encàrrecs a on fins el més petit detall necessita un disseny individualitzat. Això ho podem fer gràcies a les aptituds del nostre tipògraf, tot i que si és possible utilitzem elements fets a ma per a gaudir de fer servir els llapis de colors.
Dissenyem amb gust tota mena de projectes. Els suports online no ens son tant propers. Ens agrada molt el disseny d’exposicions, el disseny de la imatge, però el que més ens agrada son els elements en base paper. Per sort, la majoria dels llibres que he il•lustrat estan dissenyats pel tipògraf d’Artista Művek, així tot el resultat és com de taller d’artesà.

5. Si en el món poguessis escollir ara mateix un escriptor de literatura infantil per a il•lustrar el seu llibre, a qui escolliries?

És una pregunta molt difícil, jo sóc una apassionada de la poesia, així que em quedaria a casa i escolliria a Dezső Tandori i a Attila Havasi.

6. Qui són els il•lustradors que han influenciat en el teu desanvolupament i per que?

Probablement m’ha influït cada il•lustrador a qui he vist treballar. Però un dels més determinants va ser László Réber. Recordo que vaig passar molt de temps amb els llibres il•lustrats per ell. Estava fascinada per la senzillesa amb la que era capaç de resoldre tot. Per exemple tots els menjars festius eren boles, cercles marrons fets a llapis posats en una piràmide. Increïble, no? Em van fascinar.

7. En la teva opinió ¿quines son les característiques d’un llibre infantil de qualitat?

Potser, el que et pugui desconnectar, o que et connecti amb un món també creïble, rodó- llavors funciona. Si pot aportar alguna cosa, si et fa avançar, si et fa arrencar.

8. A molta gent li encanten les teves obres, la delicadesa, la senzillesa, l’humor dels personatges. Per que vas optar per la tècnica de l’aquarel•la?

M’agrada per que és molt ràpida i imprecisa. Quan pinto una taca i la deixo allà, mai sé amb quina superfície em trobaré quan ja estigui seca. Això m’agrada molt.

9. Per a la editorial Csimota en la seva sèrie Teatre de paper tu vas il•lustrat el conte titulat La reina de les abelles. Explica’ns una mica d’aquest treball.

En aquest projecte es van unir dues coses. Per començar em va buscar una senyora que volia trobar una solució; un format per a que els nens nascuts amb diverses problemàtiques intel•lectuals poguessin veure i comprendre els contes dels germans Grimm. D’altra banda, poc abans la editorial Csimota va presentar el projecte dels teatres de paper i buscaven il•lustradors per a diferents contes. En un primer moment no podia treballar per a ells, però en arribar l’altra sol•licitud vaig unir els dos fils. Era molt important fer imatges grans amb contorns forts i colors vius. Per aquest motiu vaig canviar la tecnologia, però originalment vaig dibuixar igualment en llapis i vaig intentar amb petits models d’alleujar la regularitat del món vectorial. La alegria més gran va ser quan es va veure que a aquests nens amb necessitats especials els va agradar el resultat i van poder fer servir el teatre de paper.

10. En que estàs treballant ara? Ens ho pots revelar?

Tinc més feina que mans per a fer-la :-). He d’acabar un llibre de poesies per a nens, una pel•lícula animada que requereix molta feina, estic treballant en els dibuixos d’ossos per a un nou llibre de Dezső Tandori. Judit Berg ha escrit la següent historia de Maszat (Bocero), aviat m’he de posar en aquest projecte també. Tinc tots aquests treballs per aquest any, a més de la voràgine del Nadal.

Deixa un comentari

